Kungliga Flygvapnet

2014. október 28. 12:50 - Jaktfalken

A svéd repülőgépek típusjelölése

Mielőtt továbbmennénk a svéd légierő történetével, érdemes lehet megismerkedni a különféle repülőeszközök svédeknél használt típusjelölésével.

A bizonyos változtatásokkal ma is használt rendszert 1928. július 1-i hatállyal léptette életbe a Légügyi Vezetés (Flygstyrelsen), Lars Fjällbäck, a Légügyi Vezetés Technikai Hivatalának vezetője javaslatára. Mivel a repülőgépgyártók különféle nevekkel, számokkal stb., jelölhetik a saját modelljeiket, a svédek pedig szeretik a logikus, letisztult dolgokat, ezért – persze más légierőkhöz hasonlóan – kitaláltak egy egyszerű jelölési rendszert, hogy standardizálják a típusjelzéseket. Ez nagyrészt az addigi gyakorlatra is épült, és a lényege röviden: Első helyen egy betű, vagy betűkombináció áll, mely a repülőgép felhasználására, feladatára utaló svéd szó első betűje. Minden ilyen betűcsoporton belül minden új típus a soron következő számot kapja, kötőjel nélkül. Ezek a betűcsoportok a következők:

A – Attackplygplan - földi támadó repülő

B – Bombflygplan - bombázórepülő

J – Jaktflygplan - vadászrepülő

S – Spaningsflygplan - felderítő repülő

Sk – Skolflygplan (ejtése: esz-kó) - kiképzőrepülő

T – Torpflygplan - torpedóvető repülő

Trp – Transport/ambulans flygplan - Szállító/mentő repülő (később Tp)

Ö – Övningsflygplan - gyakorlórepülő

 

Ha egy típuson jelentősebb változtatásokat végeztek, akkor ezután a betű/szám kombináció után kapott még egy betűt, rendszerint ábécérendben haladva. Például: J 4, J 4A, J 4B. Szükség esetén egy H (hydro) betűt kapott a vízi változat, és egy L-t (land) a szárazföldi verzió, pl: Sk 4H. Az eredeti javaslat szerint, ha egy repülő új felhasználási területet kap, akkor az annak az új feladatának megfelelő betű a régi típusjel elé kerül. Azaz ha például a vadászfeladatú J 6-osokat harci karrierjük befejeztével gyakorlórepülőként akarták használni, akkor attól fogva ÖJ 6 lett volna a típusjelük. De ezt végül nem alkalmazták a gyakorlatban. 1940-től a SAAB javaslatára a repülők a számokat kronologikus rendben kapták, függetlenül a repülő fajtájától.Ezt a rendszert az Sk 15 utáni repülőktől vezették be.

 

 

vulteeP66vanguard01.JPG

A Vultee P-66 Vanguard sosem repült J 10-ként, mert nem jutott el Svédországig, bár ki volt fizetve.

 

 Persze mindenütt vannak kivételek a szabály alól. Vegyük például a SAAB 35 Draken-t. Ezek változatai sorra: J 35A, J 35B, Sk 35C, J 35D, S35E, J 35F1, J 35F2, J35J. Igen ám, de az A verziónak is volt két markánsan eltérő változata, már ami az utánégető hosszát illeti, és a rövid verziót csak J 35A„kort”, azaz „rövid” néven emlegetik. A kiképző változatot is J 35A-k átalakításával készítették, és harci feladatokat is szántak nekik szükség esetén, így a jelük is J 35C volt, amit később változtatták Sk 35C-re. Voltak úgynevezett átmeneti jelölések is, a típusjel után, kis felsőindexbe tett számokkal: J 35B1, J 35B2, J 35B3 és az S 35B2. Ezek  a későbbi modernizált változatok korabeli jelölései. 1960-61-től ezekből lettek a J 35B, J 35D, J 35F és az S 35E típusjelek. És hogy tovább bonyolítsuk a helyzetet, a legyártott, de a harci avionika késedelmes szállítása miatt anélkül szolgálatba állított B változatú Draken a J 35B' jelölést kapta átmenetileg. Ezt úgy olvasták ki, hogy J 35 B Prím. Az F változatnak is két fajtája volt, a J 35F1, és a J 35F2. Utóbbi fel van szerelve infravörös keresővel az orra alatt. A következő változat logikusan az F után következő betű lett volna, azaz a G. Ehelyett azonban a J 35J jelet kapták a jelentősen modernizált J 35F2-esek. Ennek oka pedig az volt, hogy ezen repülőket az ängelholmi F10-es flottilj kötelékébe szánták, és az ábécé tizedik betűje a „J”. A repülőszázadok elnevezése ugyanis aszerint van, hogy a flottilj száma, melybe tartoznak, hányadik betűnek felel meg az ábécében. Ezen túl színekkel jelölik a századokat. Az első mindig a „vörös”, tehát „röd”, a második a „kék”, azaz „blå”, majd  jön a "sárga", vagyis "gul", stb. Eszerint az F10 flottilj első százada a „Johan Röd”, a második a „Johan Blå”. A luleå-i F21-es első százada „Urban Röd”, a második az „Urban Blå”, tekintve, hogy a svéd ábécé 21-ik betűje az „U”.

A helikopterek egy saját szeparált sorozatot kaptak, mely Hkp betűkombinációval kezdődik, és ehhez jön a szám 1-től kezdve, mely jelenleg a HKP 16-nál tart. Időközben áttértek a több betűből álló típusjelöléseknél a csupa nagybetűre: HKP, SK, TP (A Trp 1940-től csak Tp).

A teljesség igénye nélkül lássuk a svéd légierőben használt, és használatban lévő repülőeszközök típusjeleit:

 

Földi támadó repülők – Attackflygplan

 

  • A 1 - Phönix C.1 (E 2) Dront, 10 db
  •  
  • A 21 - Saab 21A-3
  •  
  • A 29 - Saab 29 Tunnan
  •  
  • A 32 - Saab 32 Lansen
  •  
  • AJ 37 - Saab 37 Viggen, 108 db

 


Bombázók – Bombflygplan

 

  • B 1 - Fiat BR, 3 db
  •  
  • B 2 - Fiat BR.I, 2 db
  •  
  • B 3 - Junkers Ju 86K, 56 db
  •  
  • B 4 - Hawker Hart, 45 db
  •  
  • B 5 - Northrop 8A-1, 103 db
  •  
  • B 6 - Republic Seversky 2P-A Guardsman, 2 db
  •  
  • B 16 - Caproni Ca 313, 30 db
  •  
  • B 17 - Saab 17, 263 db
  •  
  • B 18 - Saab 18, 181 db

 


 Vadászrepülők – Jaktflygplan

 

  • J 1 - Phönixwerke D.III, 12 db
  •  
  • J 2 - Nieuport-Delage ND 29C, 10 db
  •  
  • J 3 - Fokker C.V D, 15 db
  •  
  • J 4 - Heinkel HD 19, 6 db
  •  
  • J 5 - Svenska Aero Jaktfalken, 1 db
  •  
  • J 6 - Svenska Aero Jaktfalk I és II, 17 db
  •  
  • J 7 - Bristol Bulldog II, 11 db
  •  
  • J 8 - Gloster Gladiator, 55 db
  •  
  • J 9 - Republic Seversky EP-1 Modell 106, 60 db
  •  
  • J 10 - Vultee Vanguard 48C1, 0 db
  •  
  • J 11 - Fiat CR 42, 72 db
  •  
  • J 19 - SAAB J 19, prototípus
  •  
  • J 20 - Reggiane Re 2000, 60 db
  •  
  • J 21 - Saab 21, 298 db
  •  
  • J 22 - FFVS J 22, 198 db
  •  
  • J 26 - North American P-51 Mustang, 161 db
  •  
  • J 28 - De Havilland DH 100 Vampire, 380 db
  •  
  • J 28C - De Havilland DH 115 Vampire T Mk 55, 57 db
  •  
  • J 29 - Saab 29 Tunnan, 585 db
  •  
  • J 30 - De Havilland Mosquito, 60 db
  •  
  • J 32 - Saab 32 Lansen, 120 db
  •  
  • J 33 - De Havilland DH 112 Venom, 60 db
  •  
  • J 34 - Hawker Hunter, 120 sdb
  •  
  • J 35 - Saab 35 Draken, 615 db
  •  
  • JA 37 - Saab 37 Viggen, 149 db
  •  
  • JAS 39 - Saab 39 Gripen

 

 

 

Felderítőrepülők – Spaningsflygplan

 

  • S 1 - FVM S 21, 16 db
  •  
  • S 2 - Heinkel S.I Hansa, 8 db
  •  
  • S 3 - Heinkel S.II Hansa, 6 db
  •  
  • S 4 - Heinkel HE 4 Hansa, 1 db
  •  
  • S 5 - Heinkel HE 5 Hansa, 40 db
  •  
  • S 6 - Fokker C.V E,
  •  
  • S 7 - Hawker Hart, 3 db
  •  
  • S 8 - Svenska Aero SA-12
  •  
  • S 9 - Hawker Osprey, 6 db
  •  
  • S 12 - Heinkel He 114, 12 db
  •  
  • S 14 - Fiesler Storch, 26 db
  •  
  • S 16 - Caproni Ca 313, 80 db
  •  
  • S 17B - Saab 17, 121 db
  •  
  • S 18A - Saab 18, 55 db
  •  
  • S 22 - FFVS J 22, 9 db
  •  
  • S 26 - North American P-51 Mustang, 12 db
  •  
  • S 29C - Saab 29 Tunnan, 76 db
  •  
  • S 31 - Supermarine Spitfire Mk XIX, 50 db
  •  
  • S 32C - Saab 32 Lansen, 45 db
  •  
  • S 35E - Saab 35 Draken. 60 db
  •  
  • SF 37 - Saab 37 Viggen, 28 db
  •  
  • SH 37 - Saab 37 Viggen, 27 db
  •  
  • SH 89 - CASA C-212 Aviocar 1 db
  •  
  • S 100 - Saab340, 6 db

 

S31_spitfire_02.JPGA legendás Spitfire a háború után került Svédországba, ahol felderítő feladatokat látott el, S 31 jellel. 

 

Kiképzőrepülők – Skolflygplan

 

  • Sk 1 - Albatros B.II
  •  
  • Sk 2 - Friedrichshafen FF 33E, 2 db
  •  
  • Sk 2 - Freidrichshafen FF 33L, 2 db
  •  
  • Sk 3 - Avro 504
  •  
  • Sk 4 - Heinkel HD 24
  •  
  • Sk 5 - Svenska Aero Heinkel HD 35
  •  
  • Sk 6 - Heinkel HD 36
  •  
  • Sk 7 - De Havilland DH 60
  •  
  • Sk 8 - Svenska Aero Skolfalken
  •  
  • Sk 9 - De Havilland DH 60T
  •  
  • Sk 10 - Raab-Katzenstein RK 26 Tigerschwalbe, 25 db
  •  
  • Sk 11 - De Havilland DH 82A Tiger Moth, 36 db
  •  
  • Sk 12 - Focke-Wulf Fw 44J Stieglitz, 85 db
  •  
  • Sk 14 - North American NA 16-4M, 137 db
  •  
  • Sk 15 - Klemm Kl 35, 101 db
  •  
  • Sk 16 - North American NA-66 Texan / Harvard, 257 db
  •  
  • Sk 25 - Bücker Bü 181 Bestmann, 121 db
  •  
  • Sk 35 - Saab 35 Draken, 25 db
  •  
  • SK 37 - Saab 37 Viggen, 17 db
  •  
  • Sk 50 - Saab 91 Safir, 90 db
  •  
  • SK 60 - Saab 105, 150 db
  •  
  • SK 61 - Beagle B.125 Bulldog, 78 db

SK16_JNilsson_02.jpg A nyugati világ egyik legelterjedtebb alapfokú kiképzőgépe Svédországban is teljesített szolgálatot, Sk 16 néven. Fotó: Jörgen Nilsson

 

Gyakorló repülők – Övningsflygplan

 

  • Ö 1 - FVM/CVM Tummelisa
  •  
  • Ö 2 - FMV Albatross 160
  •  
  • Ö 3 - Gloster Grouse Mk II, 1 db
  •  
  • Ö 4 - FMV Phönix C.1 (E 1)Dront, 220hk 10 db
  •  
  • Ö 5 - FMV Phönix C.1 (E 1)Dront, 260hk 2 db
  •  
  • Ö 6 - Bristol F. 2B Fighter, 1 db
  •  
  • Ö 7 - Svenska Aero SA-10 Piraten, 1 db
  •  
  • Ö 8 - Svenska Aero SA-13 Övningsfalken, 1 db
  •  
  • Ö 9 - ASJA Typ 2, 2 db

 


Torpedóvetők – Torpedflygplan

 

  • T 1 - Heinkel HD 16, 2 db
  •  
  • T 2 - Heinkel He 115, 12 db
  •  
  • T 16 - Caproni Ca 313, 14 db
  •  
  • T 18 - Saab 18, 62 db

 


 Szállítórepülők – Transportflygplan

 

  • Trp 1/Tp 1 - Junkers F 13, 3 db
  •  
  • Trp 2/Tp 2 - Junkers W 33 och Junkers W 34, 3 db
  •  
  • Trp 3/Tp 3 - De Havilland DH 90 Dragonfly, 1 db
  •  
  • Trp 4/Tp 4 - Beechcraft Model 18R, 1 db
  •  
  • Trp 5/Tp 5 - Junkers Ju 52/3m, 5 db
  •  
  • Tp 6 - Fairchild Model 24, 1 db
  •  
  • Tp 7 - Miles M 3A Falcon, 1 db
  •  
  • Tp 8 - Waco UIC-4/Waco ZQC-6, 4 db
  •  
  • Tp 9 - Junkers Ju 86Z-7, 1 db
  •  
  • Tp 10 - Fokker F.VIII, 1 db
  •  
  • Tp 11 - RWD-13, 1 db
  •  
  • Tp 16 - Caproni Ca 313, 2 db
  •  
  • Tp 24 - Dornier Do 24, 1 db
  •  
  • Tp 45 - Beechcraft Model 18, 2 db
  •  
  • Tp 46 - De Havilland DH 104 Dove, 1 db
  •  
  • Tp 47 - Consolidated Model 28 Catalina, 3 db
  •  
  • Tp 52 - English Electric Canberra, 2 db
  •  
  • Tp 54 - Piper PA-31 Chieftain, 5 db
  •  
  • Tp 55 - De Havilland Canada DHC-4 Caribou
  •  
  • Tp 78 - Noorduyn UC-64A Norseman, 3 db
  •  
  • Tp 79 - Douglas DC-3, 8 db
  •  
  • Tp 80 - Avro Lancaster B Mk.1, 1 db
  •  
  • Tp 81 - Grumman JRF-2 Goose, 1 db
  •  
  • Tp 82 - Vickers Varsity, 1 db
  •  
  • Tp 83 - Percival Pembroke, 18 db
  •  
  • TP 84 - Lockheed Martin C-130 Hercules, 8 db
  •  
  • TP 85 - Sud Aviation S.E 210 Caravelle 2 db
  •  
  • TP 86 - Rockwell Sabreliner 40A, 2 db
  •  
  • TP 87 - Cessna 404, 3 db
  •  
  • TP 88 - Fairchild Merlin
  •  
  • TP 89 - CASA C-212 Aviocar, 1 db (később SH 89-es)
  •  
  • TP 91 - Saab 91 Safir, 10 db
  •  
  • TP 100 - Saab 340
  •  
  • TP 101 - Beech 200 Super King Air, 4 db
  •  
  • TP 102 - Gulfstream IV, 3 db
  •  
  • TP 103 - Cessna 550 Citation II, 1 db

 

Vertol44_HKP1_01.JPG
Az első svéd helikopter (Hkp 1) a Vertol 44-es (korábban Piasecki H-21) volt.

 

Helikopterek – Helikoptrar

 

  • Helikopter 1 - Boeing Vertol 44A/44B, 11 db
  •  
  • Helikopter 2 - Sud Aviation SE 3130 Alouette II
  •  
  • Helikopter 3 - Agusta Bell 204B, 24 db
  •  
  • Helikopter 4 - Boeing Vertol 107 II, 22 db
  •  
  • Helikopter 5 - Hughes 269A/Hughes 300C/Schweizer 300C, 28 db
  •  
  • Helikopter 6 - Agusta-Bell 206A, 25 db
  •  
  • Helikopter 7 - A későbbi HKP 4C neve lett volna
  •  
  • Helikopter 8 - Nem haszált jelölés. Egy harcihelikopter lett volna, melynek feladatát a HKP 9A látta el később
  •  
  • Helikopter 9 - Messerschmitt-Bölkow-Blohm Bo 105, 25 db
  •  
  • Helikopter 10 - Eurocopter AS332 Super Puma, 12 db
  •  
  • Helikopter 11 - Agusta Bell 412HP, 5 db
  •  
  • Helikopter 12 - Nem használták fel ezt a jelölést, a Hkp 3 váltótípusa lett volna
  •  
  • Helikopter 13 - A 13-as számmal soha nem neveztek el repülőeszközöket
  •  
  • Helikopter 14 - NHIndustries NH90, 18 db megrendelve
  •  
  • Helikopter 15 - Agusta A109 LUHS, 20 db
  •  
  • Helikopter 16 - Sikorsky UH-60M Black Hawk, 15 db

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://flygvapnet.blog.hu/api/trackback/id/tr166840303

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Kungliga Flygvapnet
süti beállítások módosítása