Kungliga Flygvapnet

2015. április 20. 16:41 - Jaktfalken

Pilóta nélküli Gripen 5-6 éven belül

És egy tengerészeti Gripen a brazil haditengerészetnek

 

5-6 éven belül a Saab elkészülhet a Gripen harcirepülőgép pilóta nélküli változatával. Ezzel egyidejűleg a Saab vezetője erős érdeklődést lát a brazil haditengerészet részéről egy hordozófedélzeti verzió iránt.

 (ez a bejegyzés az svd.se-n megjelent cikk fordítása. Az eredeti változat itt érhető el)

A védelmi iparban tevékenykedő Saab épp 36 Gripen brazíliai eladásával ténykedik. Az üzlet értéke körülbelül 40 Mrd svéd korona és ha minden a tervek szerint alakul, a brazil parlament április végén jóváhagyja a már aláírt üzlet finanszírozását.

gripenbr_saab01.jpg

Fotó: Saab

Eddig az új Gripen E/F egy és kétüléses változatairól volt szó. De a héten történt nagy brazíliai védelmi kiállítás után úgy tűnik, hogy a brazil haditengerészet is nagyon érdeklődik a Gripen iránt - állítja Håkan Buskhe, a Saab vezérigazgatója.

 

Ők egy olyan új verziót keresnek, amely repülőgéphordozó hajókról is fel- és le tud szállni. A Saab korábban már angol szakemberek segítségével tanulmányozta, hogy milyen követelményeknek kell megfelelni, hogy tudjanak egy ilyen repülőt készíteni.

 - Már készítettünk egy Tengerészeti Gripen verzió tervezetet, és most a brazil haditengerészettel egyeztetünk tovább. A Tengerészeti (vagy Vizi-) Gripen lehet e következő lépcsőfok az E és az F után. Mondja Håkan Buskhe.

Tengerészeti Gripenként a gyakorlatban a valamivel nagyobb Gripen F változat módosítása jöhet szóba. Hogy repülőgéphordozó hajókon tudjon üzemelni, a repülőgépnek elég erős konstrukciójúnak kell lennie, hogy kibírja az erős leszállásokat.

Ezzel egyidejűleg a Saab dolgozik a pilóta nélküli Gripen változaton is, egy drón Gripenen. Tulajdonképpen ez úgy működne, hogy az új Gripeneket úgy készítenék, hogy azok tudjanak pilótával is repülni, de bizonyos feladatokat anélkül is lerepülni.

 - Sokan dolgoznak ezen a projekten nálunk, azonban ez mégis egy okosan menedzselt program. Nem akkora nagy, mint a C-ről az E-re való váltás. Azonban ha teljes sebességre kapcsolunk, akkor 5-6 éven belül kész lehetünk. Mondja Håkan Buskhe.

A Gripen C az a változat,melyet többek között a svéd légierő is használ jelenleg. A Gripen E egy új, nagyobb változat, melyet 2019-től gyártanak.

Az, hogy ilyen gyorsan kész tudnak lenni, az nagyrészt annak köszönhető, hogy a Saab a szükséges technika nagy részét már megszerezte. Például már kifejlesztettek egy olyan rendszert, amely a át tudja venni az uralmat a repülőgép számítógépei felett, ha a pilóta eszméletlen lenne, és le tudja hozni a gépet közel a földig. A rendszert hamarosan bevezetik Svédországban, amikor a jelenlegi repülőket upgradelik.

 A pilóta nélküli repülőgépek iránt növekszik az érdeklődés, többek között azért is, mert például több órát is tudnak járőrözni felderítés közben, vagy ha túl veszélyes egy bevetés, nem kell kockáztatni a pilóta életét. Nyilvánvaló megoldás, hogy a a jelenlegi harcirepülőket kiegészítsék más típusú pilóta nélküli repülőkkel.

 De Håkan Buskhe amellett érvel, hogy a kis és közepes országoknak nem telik két különálló rendszerre. Sokkal olcsóbb lesz, ha ugyanazt a repülőgépet tudják használni pilótával és anélkül is a különböző feladatokra.

De a Tengerészeti Gripen és a pilóta nélküli Gripen is még évekre van. Most a 36 repülőgépes brazil megrendelés van a fókuszban, melyben már néhány kérdés fel is bukkant.

Egy brazil ügyész mostanában vizsgálja, hogy miért lett a repülő drágább, mint arról eredetileg beszélt a brazil légierő. A Saab és a brazil felelősök is elmagyarázzák a különbséget, hogy emelkedett a technikai felszereltség iránti igény is, és többek között a valutaárfolyam is változott azóta.

 - Nekünk egy valóban átlátható folyamatunk van, melyben nem fordulhat elő nem oda való kifizetés. Egyáltalán nem. A szerződésben több száz oldalnyi fejezet szól az árakról, melyben leírunk mindent, és melyhez az ügyésznek is hozzáférése van. Üdvözöljük az vizsgálatot. Mondja Håkan Buskhe.

 Azt mondja, nem aggódik azon hírek miatt, miszerint az utolsó pillanatban leállíthatják az üzletet. A szerződést már aláírták, de a finanszírozást még a parlamentnek is jóvá kell hagynia. Más országoknak, melyek részegységeket szállítanak a Gripenhez, szintén jóvá kell hagynia a brazíliai exportot.

- Április végéig átmegy a finanszírozás. Az egész folyamat a tervek szerint halad, és nincs semmi, ami miatt aggódnunk kellene. Mondja Håkan Buskhe.

Ford.:  Jaktfalken

Forrás: www.svd.se

(mostanában sajnos nincs sok időm új bejegyzést írni, addig ilyen kis hírekkel kell beérni)

 

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://flygvapnet.blog.hu/api/trackback/id/tr997383798

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jaktfalken · https://flygvapnet.blog.hu/ 2015.09.19. 17:39:43

A svéd légierő eddigi parancsnokát (Flygvapenchef) Micael Bydént nevezték ki a svéd fegyveres erők főparancsnokává (överbefälhavare). Bydén helyét Mats Helgeson veszi át.
Az eddigi ÖB Sverker Göranson volt.

www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2015/09/micael-byden-ny-ob/

www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2015/09/mats-helgesson-ny-flygvapenchef/

Jaktfalken · https://flygvapnet.blog.hu/ 2015.11.11. 13:16:35

Megkezdték a Gripen 39-8-as prototípusának összeszerelését Linköpingben.

www.corren.se/nyheter/linkoping/har-monteras-nya-planet-8829510.aspx

www.flightglobal.com/news/articles/dubai-new-generation-gripen-enters-final-assembly-418908/

Ez a példány várhatóan 2016-ban emelkedik a levegőbe, Ulf Nilsson, a Saab repülési ágazatának vezetője szerint.

A képen látni, hogy a törzs, a szárny-törzs átmenet és a szárny egy jelentős része már egy egységet képez, ellentétben a korábbi Gripen-változatokkal. Erre a megnövelt fegyverterhelés miatt volt szükség, valamint itt van az új helye a főfutóműveknek is.

Jaktfalken · https://flygvapnet.blog.hu/ 2015.12.09. 16:47:42

A mai napon, pontosan 27 éve, 1988.12.07-én repült először a JAS-39-es első prototípusa. A pilóta Stig Holmström volt.

www.youtube.com/watch?v=AE-gz6IyvOM
Kungliga Flygvapnet
süti beállítások módosítása