Vészleszállást végrehajtott JAS 39A (Kattints erre a szövegre a megnyitáshoz!)
A fenti linken látható a 39197-es számú JAS 39A Gripen, miután 2007.04.10-én vészleszállást hajtott végre az F 21-es flottilj kallaxi repterén. A vészleszállásra azért volt szükség, mert a repülőgép egy nagytestű madárral ütközött. A madár a gép alsó részét találta el, körülbelül a pilótafülke alatti részt, és megszűnt a repülő normál áramellátása, ezáltal több fontos rendszer sem funkcionált.
Mivel nem működött sem a rádió, sem a transzponder, így senki nem tudta, hogy a pilóta bajban van, és vészleszállásra készül. Teljesen "sötét" kabinnal navigált a hazafelé vezető fél órás úton, a tartalék módban működő kormányrendszer segítségével, majd sikeresen végrehajtotta a vészleszállást. A futóműveket vészkiengedéssel nyitotta, de erről szintén nem volt semmilyen visszajelzése. A képen látni, hogy a bal főfutót fedő ajtó sérült, mert az üzemképtelen rendes fékek helyett csak a parkolófékekkel tudta megállítani a gépet a vezetője. Miután megállt, és ki akart szállni a gépből, akkor konstatálta, hogy a kabintető is "beragadt", így a pilóta a vészelhagyási protokollt követve távozott a gépből, azaz lerobbantotta a kabintetőt. Ezt rendesen lehet is látni a képen.
A sérüléseket már nem javították ki, de a repülőgép részeit felhasználták az F100-as program Gripenjeihez, azaz beépítették JAS 39C/D-vé átalakított 39A Gripenekbe. A 39197-es addig összesen 595 óra 57 percet repült.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.