Kungliga Flygvapnet

2015. március 01. 23:03 - Jaktfalken

A Saab repülési ágazatának új vezetője stratégiát vált

Az alább cikk az SVD svéd hírlapban jelent meg, és eredetiben itt olvasható

 Hamarosan eljön a következő generációs Gripen E ideje, ezzel egyidejűleg a Saab stratégiát vált, és párhuzamosan több Gripen változatot fejleszt. A cég új repülési főnöke, Ulf Nilsson azzal is számol, hogy a Saab fejlesztési módszerei egy nagy megrendeléshez vezetnek az USA-ból.

gripneng_saab01.jpg

Fotó: Saab

Új harci repülőgépeket kifejleszteni drága és időigényes. Közel 20 éve állt szolgálatba az első Gripne a svéd légierőnél, és egy évtizedre rá a a C változat elkezdte felváltani a korábbi A modellt.

És most ismét itt az idő. Ulf Nilsson, a Saab védelmi ipari cég repülésért felelős üzletágának új vezetője, melyhez a Gripen is tartozik, mozgatja az eljövendő Gripen E szálait.

 

 

”A fejlesztés teljesen a terv szerint halad. Teljes sebességgel repülünk és épp a radarrendszert és az új avionikát teszteljük. Minden arra mutat, hogy időben leszállítjuk a gépeket (a megrendelőnek)” - Mondja Ulf Nilsson.

A tesztrepüléseket egy régi, átalakított Gripennel végzik. Az első valódi Gripen E repülőt épp most csavarozzák össze a Linköpingi gyárban.

Korábban úgy volt, hogy az új verziójú Gripen bevezetésével a Saab átváltott kizárólag annak a gyártására, de ezen most változtatnak, Ulf Nilsson szerint.

A mostani Gripen C tovább fog élni, és párhuzamosan fejlesztik a Gripen E-vel. Gyakorlatilag két Gripen modell lesz, melyekben sok a közös, de valójában mégis két különböző repülőgép.

A Gripen E egy nagyobb repülő, erősebb hajtóművel, nagyobb hatósugárral, és több fegyvert tud magával vinni. Ezeken kívül egy sokkal fejlettebb radarja van.

Ulf Nilsson leírja, hogyan megy előre a cég az új technológiák bevezetésével, mely lehetővé teszi hogy a különböző Gripen-vásárló országok a saját igényeik szerint kapják meg a repülőgépeiket.

Egy kisebb területű ország, melynek nem szükséges nagy hatótávolság választhatja a Gripen C-t, és azt felszerelheti a legfejlettebb technológiával. Egy nagyobb ország választhatja a Gripen E-t, de spórolhat az egyszerűbb technológiai felszereltségen.

”Én nem látom, hogy a Gripen C fejlesztéséneknek vége lenne. Épp most kerül ki a svéd légierőhöz egy teljesen új változata” - mondja Ulf Nilsson.

A változó fejlesztésnek vannak persze következményei. Míg korábban egy-egy ”tiszta lépcsőfok” volt az A/B, a C/D és az eljövendő E/F véltozatok között, addig most nem valószínű hogy lesz G/H változatú Gripen.

Nem egy olyan fejlesztési pályán gondolkodom, mely apránként egy G/H Gripenhez vezet. Egy lépcsőzetes fejlesztési koncepció helyett átváltunk a kisebb lépésekre, mely különféle modulokra épül, a vevő igényei szerint.

Könnyebb megérteni a kérdést, ha tudjuk mit is akar a vevő valójában. A fejlesztés nagy része most a radarra és más szenzorokra irányul, mellyel a a pilóta könyebben fel tudja deríteni az ellenséges repülőgép szándékait. Ezen kívül a Saab egy pilóta nélküli Gripen-változatban is gondolkodik, valamint egy teljesen új pilóta nélküli járműben.

Ezek azonban a jövőbeli tervek, de most egy kicsit a brazil üzletről is szóljunk. Első lépcsőben 36 Gripent vásárol az ország, de hosszabb távon 108-ról beszélnek. Bármyelik is lesz, ez egy nagyon nagy üzlet a Saab-nak.

”A brazil üzlet egy váltás az egész Gripen projektben. Magasabb fokozatba kapcsoltunk, és most nemzetközi környezetben, más módon kell dolgoznunk mint eddig. Persze még több megrendelésben bízunk” - mondja Ulf Nilsson.

Többek között Szlovákia, Belgium, Malajzia és Indonézia fejezte ki érddeklődését. Akár a Gripent, akár mást választanak, abban az ár döntő tényező lesz. A Saab próbálja a saját fejlesztési költségeit lent tartani. Többek között minden tervrajz digitálisan készül. A tesztek jó részét még a korai szakaszban szimulátorokban vizsgálják, nem a valódi repülés során, amikor már minden kész van, és drága bármit is változtatni.

”A tesztrepülések számát 40 százalékkal csökkenthettük és általában a fejlesztési költségeink jelentősen csökkentek. Ez az, ahol a konkurenciával versenyre kelhetünk.” - mondja Ulf Nilsson.

Ezen kívül egy új repülőgép fejlesztési idejét sikerült csökkenteni 10-15 évről 5-6 évre.

A Saab ezen új, gyors és olcsó fejlesztési technológiája a fő oka Ulf Nilsson szerint, annak, hogy az amerikai Boeing a Saab-bal fogott össze, hogy az amerikai légierő részére kifejlesszenek egy új kiképző repülőgépet.

Nagy lesz a versengés, hiszen potenciálisan egy nagyon nagy megrendelés lesz, amikor az USAF lecseréli a mostani kiöregedő T-38-as repülőit. Első lépcsőben körülbelül 350 darab repülőgépről van szó, mely később 600 is lehet. Ezen túl az USA több szövetségese is érdeklődhet. Így a kérdés az az, hogy ez mekkora hatalmas megrendelés lehet a Saab számára! ”Elég ha csak azt megnézzük, hogy körülbelül 1100 T-38-as épült, és máris meg van a válasz.” - mondja Ulf Nilsson.

 

Keretes írás:

Az Gripenek első generációját a svéd légierő 1996-ban állította szolgálatba. Ez volt a Gripen A, melyet később követett a kétszemélyes B verzió.

Ezután a Saab egy nagyobb fejlesztést hajtott végre, és a Flygvapnet ma már csak a nemzetközi környezetben is használható egyszemélyes C, és a kétszemélyes D változatú Gripenelet használja, összesen 97 példányban.

A C/D verziókat több országnak eladták, illetve bérbe adták. Eddig Csehország, Magyarország, Thaiföld és Dél-Afrika van a használók között. Ezen kívül a Brit Tesztpilóta Képző Iskola (ETPS) is használ időnként egyet.

Több más ország is érdeklődést mutat a Gripen C, vagy az újabb Gripen E iránt. A svéd állam 60 E verziót rendelt, míg Brazília 36-ot, melyből 8 példány kétüléses F verzió.

Ezekben az üzletekben a fókusz gyakran csak a repülőgépeken van. De Ulf Nilsson szerint maga a repülőgép értéke az egész brazil üzletnek csupán 25-30 százaléka. A többi pénz a földi rendszerekre, a taktikai támogató rendszerekre, a szimulátorokra, a kiszolgálásra, stb. megy el, melyek szükségesek ahhoz, hogy a repülőgépet a gyakorlatban használhassák.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://flygvapnet.blog.hu/api/trackback/id/tr797232339

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jaktfalken · https://flygvapnet.blog.hu/ 2015.03.12. 19:31:47

A fenti témába vágó hír:
Megjelent az első kép az első Gripen E összeszereléséről:

www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article3892387.ece

Nincs sok újdonság a cikkben a fentihez képest, ismét megerősítik, hogy a korábbi C/D verzió gyártását is fenntartják, melyet a vevői igényekhez tudnak tudnak alakítani, és folyik ezen változatoknak a jelenlegi legmodernebb MS 20-asra (Ed 20) való fejlesztése.
A Gripen NG eddig 315 felszállást és 281 repórát teljesített, és az E programja a tervek szerint halad, a "roll out" 2016-r várható, bár korábban 2015 végére tették az első repülést.
A Saab vezetése tervezi, hogy regionális Gripen központokat "hub"-okat hoz létre, mely a régiós Gripen-karbantartásokért lesznek felelősek.
Kungliga Flygvapnet
süti beállítások módosítása